REKLAMY
Mieczysław Grzegorz Bekker

Inżynier pochodzenia polskiego, konstruktor, współtwórca pojazdów księżycowych (1905 - 1989).

Jego ojciec pracował w Strzyżowie jako zmianowy w cukrowni.

Po ukończeniu gimnazjum w Koninie, w roku 1931, jako absolwent wydziału mechanicznego Politechniki Warszawskiej, inżynier M. G. Bekker, rozpoczął pracę w Instytucie Badań Inżynierii.

Już wtedy (przy budowie lekkiego czołgu 7-TP, udoskonalonego przez polskich inżynierów w oparciu o angielski czołg Vickers), zwrócił on uwagę na pojazdy terenowe, które przy napędzie na wszystkie koła oraz zastosowaniu szerszych opon, posiadały korzystniejsze parametry eksploatacyjne aniżeli pojazdy gąsienicowe. Wskazywał również na potrzebę opracowania teoretycznych podstaw budowy samochodów terenowych.

Konstruowaniem pojazdów terenowych dla wojska zajmował się do końca życia - został twórcą nowej dziedziny wiedzy inżynierskiej zwanej terramechaniką.

REKLAMY

Działania wojenne 1939-45 sprawiły, że trafił za ocean.
W Kanadzie pracował w Biurze Badań Broni Pancernej. W 1943 roku był tam już znanym i cenionym konstruktorem. W 1956 roku jako podpułkownik armii kanadyjskiej, zdecydował się na wyjazd do Stanów Zjednoczonych. Tam wykładał na różnych uczelniach, oraz kontynuował prace nad projektowaniem i konstruowaniem pojazdów przewidzianych do poruszania się po drogach nieutwardzonych.

pojazd Bekkera na KsiężycuWygrał konkurs NASA na opracowanie i zbudowanie pojazdu księżycowego Lunar Roving Vehicle dla programu Apollo. Pojazd księżycowy LRV, skonstruowany w oparciu o teoretyczne założenia naszego rodaka, został wykonany przez koncern General Motor's w kooperacji z zakładami Boeing.

Najciekawsze rozwiązanie techniczne to koła LRV, wykonane według jego pomysłu. Zostały one zrobione z drucianej siatki stalowej z nakładkami z tytanowych blaszek, które zwiększały przyczepność kół do powierzchni satelity Ziemi.

Bekker osobiście skonstruował nie tylko te ażurowe opony, ale i elastyczną ramę pojazdu, oraz czuwał nad całością prac. Każde koło LRV było napędzane silnikiem elektrycznym, a zasób energii zapewniał przebieg 92 km.
Trzy wehikuły zostały wyniesione na Księżyc przez lądowniki Apollo 15, 16 i 17 i wszystkie trzy wykonały swoje zadania. Spełniło się życiowe marzenie Bekkera.

Po wyniesieniu na Księżyc pojazdu nad którym pracował, konstruktor powiedział: "Praca mojego całego życia nie poszła na marne" 

Znaki drogowe | Karta rowerowa | Karta rowerowa - to proste | Wiersze miłosne | 1000 pytań | Naj naj naj