Spychacz - rodzaj ciągnika kołowego lub gąsienicowego.
Z przodu buldożer wyposażony jest w lemiesz nastawiany, służący do robót ziemnych: przesuwania gruntu, wyrównania terenu itp.
Sama nazwa buldożer wywodzi się od walk godowych byków (z angielskiego - bull), które rywalizując o partnerkę, usiłują przepchać rywala do tyłu zmuszając go tym samym do poddania.
Prototyp spychacza został zbudowany przez Roberta i Clarence Bowyer Smith w roku 1876. Urządzenie pozwalało pokonywać pniaki i inne przeszkody, bez rozbijania lemiesza i składało się z ramy z ostrzem umocowanym na przedzie, do której z przodu zaprzęgnięte były dwa muły.
Zasługę zbudowania pierwszego buldożera przypisuje się - niesłusznie - pewnemu amerykańskiemu inżynierowi. W roku 1904 Benjamin Holt skonstruował powolny ciągnik, który nazwał "Gąsienicą" - z tym, że tak naprawdę udało mu się tylko opracować napęd gąsienicowy, pozwalający poruszać się pojazdom w ciężkim terenie. Nazwa: gąsienica, zostało wymyślone przez fotografa pracującego dla Benjamina Holta, który oglądając (odwrócony obraz przez obiektyw aparatu fotograficznego) szlak pozostawiony przez jedną z maszyn Holta, skomentował, że ślad jaki ciągnik pozostawia jest podobny do gąsienicy.
Benjamin Holt zaakceptował porównanie i zaadoptował to jako imię dla swojego pojazdu.
Początkowo jego ciągniki miały lemiesze przymocowane z tyłu i były używane do usuwania ziemi.
W roku 1923 został zbudowany pierwszy (podobny do współczesnych) spychacz - konstruktorem był J. Earl McLeod.
W sierpniu roku 1925, Beniamin Holt połączył swoje przedsiębiorstwo z jego głównym rywalem C. L. Best Gas Tractor Co., tworząc Caterpillar Tractor Company, która to firma zaczęła produkować buldożery na masową skalę
Ciekawostka: Największy (jak do tej pory) buldożer świata: Komatsu D575A-3 SD, jest napędzany 12-cylindrowym dieslem o nazwie SA12V170E i mocy 1150 koni mechanicznych. Dzięki temu, ten kolos przepchnie bez problemu 69 metrów sześciennych materiału o masie dochodzącej do 220 ton, a na jego łyżkę da się załadować blisko 160 ton.
Ponieważ maszyna waży przeszło 131 ton, Komatsu podczas wyjazdu na nowe miejsce pracy musi być rozebrany na części, a przewiezienie wszystkich elementów wymaga użycia od 6 do nawet 8 ciężarówek.
Zobacz film o pierwszych buldożerach: