REKLAMY
jeden z pierwszych chodników ruchomych

Chodnik ruchomy funkcjonuje na podobnej zasadzie jak ruchome schody.

Stosowany jest najczęściej w miejscach o dużym zagęszczeniu przepływu ruchu pieszego, takich jak lotniska i dworce kolejowe. Może poruszać się pod dowolnym kątem, ale nie więcej niż 15°, powyżej tego nachylenia stok staje się zbyt stromy i wtedy lepiej zdają egzamin wspomniane już schody ruchome.

Ogólnie - chodnik (trotuar), to utwardzony pas terenu, służący do poruszania się pieszych, zazwyczaj fragment pobocza drogi. Najczęściej wyłożony płytami betonowymi, kostką betonową lub kamiennym brukiem. Główną jego funkcją jest zapewnienie bezpiecznej i wygodnej komunikacji pieszym, oraz oddzielenie jej od komunikacji kołowej na drodze.
Coś w rodzaju chodnika istniało już w czasach rzymskich - w mieście Pompeje podwyższone chodniki kamienne były zbudowane wzdłuż ulic.

REKLAMY

Joseph Lyman SilsbeePierwszy ruchomy chodnik (travelator) został zbudowany w roku 1893 na Światowej Wystawie w Chicago (USA) i składał się jakby z dwóch części - na jednej ludzie siedzieli, w drugiej części można było stać lub iść. Jego konstruktorem był Joseph Lyman Silsbee.
Długość tej drewnianej atrakcji wynosiła ponoć aż 3,5 kilometra! Był położony wyżej od poziomu ulicy i prowadziły do niego specjalne przenośniki taśmowe. Z powodu swojej osobliwości, ów chodnik stał się atrakcją i ulubionym środkiem transportu nawet dla 160 tysięcy ludzi dziennie, pomimo, że przejazd był odpłatny.

ruchomy chodnik w Paryżu  - rok 1900W roku 1900, na kolejnej Wystawie Światowej w Paryżu atrakcją był chodnik, który został również przedstawiony publiczności. Składał się z trzech podwyższonych platform, pierwsza był nieruchoma, drugi przesuwała się w umiarkowanym tempie, a trzecia z prędkością ponad sześć kilometrów na godzinę.

chodnik nowoczesnyNiestety zdarzają się i wpadki. Specjalny ruchomy chodnik za cztery i pół miliona euro, który poruszał się z prędkością ponad 9 kilometrów na godzinę, zainstalowany został w stacji paryskiego metra na Montparnassie. Co prawda, chodnik okrzyknięto produktem najnowocześniejszej technologii, ale... został zdemontowany. Niestety, okazał się zbyt niebezpieczny dla wielu pasażerów, jazda na nim graniczyła z prawdziwym testem akrobacji - był po prostu zbyt szybki 


Zobacz jak wyglądał chodnik na Wystawie Światowej w Paryżu w roku 1900:

Znaki drogowe | Karta rowerowa | Karta rowerowa - to proste | Wiersze miłosne | 1000 pytań | Naj naj naj