REKLAMY

Pierwszy silnik spalinowy dwusuwowy, jednocylindrowy, powstał już w roku 1860. Jego autorem był wynalazca francuski pochodzenia belgijskiego Étienne Lenoir.

W roku 1878 szkocki inżynier Dugald Clerk skonstruował model silnika gazowego, w którym wszystkie fazy robocze (zasysanie mieszanki, jej sprężanie, zapłon i rozprężanie oraz wydech spalin) zachodziły w ciągu jednego obrotu wału korbowego, a wiec w czasie dwóch suwów tłoka.

Jego konstrukcja stała się prototypem późniejszych silników dwusuwowych. Pierwszy silnik spalinowy tłokowy benzynowy skonstruował w latach 1878 - 79 niemiecki inżynier i pionier motoryzacji, Carl Benz.

Przedstawił on model silnika dwusuwowego, który pracował na łatwopalnej mieszance ciekłych węglowodanów nazywanej benzyną. W jego silniku, za doprowadzanie paliwa do strumienia powietrza w cylindrach i dozowanie zużycia powstałej w ten sposób mieszaniny benzyny z powietrzem (mieszanki powietrzno-paliwowej), odpowiadało urządzenie zwane gaźnikiem. Sukces technologiczny nowego silnika był tak wielki, że w 1883 roku Benz założył własną firmę motoryzacyjną Benz & Co, z której po dwóch latach wyjechał pierwszy 3-kołowy samochód.

Dugald ClerkW dzisiejszych silnikach dwusuwowych, obieg pracy odbywa się (podobnie jak w tym z roku 1878) w 2 kolejnych suwach tłoka, co odpowiada 1 obrotowi wału korbowego.
Zobacz jak działa.

REKLAMY

Silnik dwusuwowy w porównaniu z czterosuwowym, ma mniej skomplikowaną konstrukcję, jest łatwiejszy do obsługi i naprawy, tańszy, ale jego wadą jest na ogół większe zużycie paliwa i zanieczyszczanie powietrza.
Silniki dwusuwowe pozwalają uzyskać wyższą moc i moment obrotowy w stosunku do silników czterosuwowych o tej samej pojemności skokowej; najnowsze generacje silników dwusuwowych odznaczają się także niską toksycznością spalin.

W nowoczesnych silnikach tłokowych dwusuwowych, stosuje się m.in. szczelinowe zawory jednokierunkowe w kanałach wlotowych i zawory obrotowe w wylotowych, automatyczne smarowanie i sterowanie zasilaniem oraz dopalacze katalityczne. Powstaje nowa generacja silników dwusuwowych o bezpośrednim wtrysku paliwa (wspomaganym pneumatycznie) do cylindra, co umożliwia usunięcie większości wad silników dwusuwowych konwencjonalnych.

Cykl pracy silnika dwusuwowego składa się z dwóch suwów. Pierwszy to suw sprężania. Gdy tłok porusza się w górę cylindra, spręża mieszankę paliwową. Jednocześnie w wolną przestrzeń pod tłokiem wpuszczana jest kolejna porcja mieszanki. Sprężona mieszanka w cylindrze zostaje zapalona przez iskrę powstałą w świecy zapłonowej. Tłok zaczyna poruszać się w dół otwierając otwór wydechowy, przez który uchodzą spaliny. Dalej w dolnym położeniu tłoka sytuacja się powtarza. Dzięki temu, że tłok jest połączony poprzez korbowód, obraca wałem korbowym. Na korbowodzie osadzone jest koło zamachowe, które magazynuje energię i sprawia, że wał porusza się płynnie.

Silniki tego typu używane są dziś w motocyklach oraz w spalinowych kosiarkach i piłach. Do niedawna napędzały one także małe samochody np. trabanta czy syrenkę 

Znaki drogowe | Karta rowerowa | Karta rowerowa - to proste | Wiersze miłosne | 1000 pytań | Naj naj naj