Zasada działania silnika dwusuwowego:
|
Opis silnika Warto zwrócić uwagę, że brak jest w takim silniku zaworów (skomplikowane mechanizmy zaworów zastępuje tutaj specjalnie ukształtowany tłok) oraz że nie ma zbyt wielu części ruchomych. Jedyne ruchome elementy to: tłok, łącznik i wał korbowy. Mimo prostoty budowy, silnik nie jest pozbawiony wad. Cylinder nie może zostać napełniony tą samą ilością paliwa jak w silniku czterosuwowym, ponieważ indywidualne cykle nie są oddzielone od siebie tak wyraźnie jak w silniku czterosuwowym. Jeśli więcej paliwa jest dostarczone do komory spalania, to okazuje się, że nie całe paliwo zostaje spalone i jego resztki wyrzucone zostają na zewnątrz w cyklu wydechu. Dodatkowy problem, to olej, który musi być połączony z mieszanką paliwowo-powietrzną w celu smarowania części ruchomych silnika, a którego niedopalone resztki wydostają się wraz ze spalinami na zewnątrz, zanieczyszczając środowisko. Z tych powodów silnik nie jest zbyt popularny, i stosuje się go w stopniu ograniczonym - np. w skuterach czy motorowerach. Dopiero po wielu latach od chwili powstania, silnik stał się jakościowo dobrym produktem, kiedy to niemieckie przedsiębiorstwo DKW przyspieszyło jego rozwój. |