Zasada działania silnika czterosuwowego:
Cztery cykle pracy silnika
tłok przesuwa się w dół; zawór wlotowy otwiera się; mieszanka paliwowo-powietrzna zostaje zassana do górnej części cylindra,
tłok porusza się ku górze; zawór wlotowy zamyka się; mieszanka jest sprężana, w ostatnim stadium ruchu tłoka do góry iskra elektryczna świecy zapala sprężoną mieszankę,
powstałe gazy rozprężając się, pchają tłok w dół; osadzone na korbowodzie koło zamachowe magazynuje energię uwolnioną w tym suwie powodując, że nie zwalnia on swojego ruchu,
Zapłon palnej mieszanki następujący od iskry elektrycznej między elektrodami świecy zapłonowej wywołuje odepchnięcie tłoków w dół i obracanie się wału korbowego. Mechanizm korbowy zmienia posuwisto - zwrotny ruch tłoka na ruch obrotowy wału korbowego. Wał ten przekazuje wytworzoną moc poprzez pasek zębaty na wałek rozrządu. Wałek rozrządu harmonizuje otwieranie zaworów (powodując wlot mieszanki i wylot gazów spalinowych), dzięki czemu spalanie mieszanki w poszczególnych cylindrach następuje cyklicznie.