Garrett Augustus Morgan

Wynalazca i przedsiębiorca z Cleveland (1877 - 1963).

Urodził się w biednej rodzinie, jego przodkowie byli niewolnikami. Wczesne dzieciństwo spędził na chodzeniu do szkoły i ciężkiej pracy w rodzinnym gospodarstwie rolnym wraz z rodzeństwem.

Ukończył szkołę podstawową i odtąd zaczął zarabiać na swoje utrzymanie.

maska przeciwgazowa MorganaJego umiejętności manualne szybko przyniosły mu pierwsze pieniądze - z powodzeniem naprawiał uszkodzone maszyny do szycia. W wieku 30 lat, otworzył już swój własny punkt napraw i sprzedaży maszyn do szycia - udoskonalił przy tym ich mechanizm, wprowadzając opcje szycia zygzakiem i obrębiania.

W roku 1912 skonstruował chyba najważniejszy spośród swoich wynalazków - coś w rodzaju pierwszej użytecznej maski przeciwgazowej połączonej z bezpiecznym hełmem. Dwa lata później otrzymał na tą maskę patent. Urządzenie składało się z wełnianego kaptura, z którego wystawały elastyczne gumowe węże zwisające do ziemi, umożliwiając oddychanie powietrzem, które w założeniach miało być mniej zanieczyszczone, niż znajdujące się powyżej gruntu opary gazu.


Rolę filtra spełniały umieszczone u wlotu węży wilgotne gąbki. Jego maska zyskała uznanie w 1916 roku, kiedy to ratownicy wyposażeni w maski jego konstrukcji uratowali wielu ludzi znajdujących się w wypełnionych szkodliwymi oparami i dymem tunelach znajdujących się pod Jeziorem Erie, na terenie elektrowni wodnej w Cleveland. Maska wykorzystywana była później zarówno przez straż pożarną, jak i przez wojska chemiczne w czasie I wojny światowej.

sygnalizator do kierowania ruchemJuż jako zamożny człowiek, zaczął jeździć samochodem. W latach 20-tych XX wieku nie było nic dziwnego w tym, że rowery, wozy konne, powozy i ludzie pokonywali drogę wspólnie. Bałagan jaki powstawał z tego powodu, plus brak jakiejkolwiek regulacji: kto pierwszy na skrzyżowaniu i dlaczego, bywały częstą przyczyną wielu groźnych wypadków.
Jeden z takich wypadków stał się dla niego inspiracją do wymyślenia skutecznego systemu kierowania ruchem. Jego pomysłem był słup w kształcie T, z unoszonymi i opuszczanymi ramionami (jak w semaforze) w kolorach czerwonym i zielonym. Posiadał trzy pozycje: Stop, Go i zatrzymanie wszystkich kierunków po to, aby piesi mogli przejść bezpiecznie przez jezdnię.
Na swój wynalazek otrzymał (jako pierwszy w Ameryce) patent w 1923 roku - później za 40 000 dolarów odsprzedał prawa do systemu General Electric Corporation.
Elektryczny grzebień do układania włosów, oraz zestaw do nakładania farby na włosy, to również jego pomysły 

Testy z BRD | Znaki drogowe | BRD 24 | Karta rowerowa | Karta rowerowa - to proste | Wiersze miłosne | 1000 pytań