REKLAMY
Jerzy Stanisław Rudlicki

Polski pilot, inżynier i konstruktor lotniczy (1893 - 1977).

Urodził w Odessie w Rosji w polskiej rodzinie, i od małego wykazywał zainteresowanie lotnictwem.

Jeszcze jako mały chłopiec, wspólnie z ojcem, sklejał modele latające.
W wieku 16 lat wykonał pierwsze loty szybowcowe, a rok później (w 1910 roku), zbudował swój pierwszy szybowiec.

Podczas pierwszej wojny światowej ukończył szkołę pilotażu, po czym - już jako pilot walczył w lotnictwie rosyjskim i francuskim - brał udział w operacjach bojowych i wywiadowczych.
W maju 1920 roku, żeby ją wyróżnić, opracował jednolite godło eskadry którą dowodził.

REKLAMY

W roku 1925 Rudlicki przeszedł do rezerwy i otrzymał pracę w Zakładach Mechanicznych Emil Plage i Teofil Laśkiewicz w Lublinie, jako kierownik biura konstrukcyjnego. Opracował tam wiele udanych typów samolotów wojskowych i cywilnych.
samolot projektu Rudlickiego
W latach 1929-31 opatentował i wypróbował w locie usterzenie rozwidlone (motylkowe), nazywane później "usterzeniem Rudlickiego".  Pod jego kierownictwem skonstruowano 11 prototypów samolotów. Wszystkie miały oznaczenie zaczynające się od R - pierwszej litery nazwiska konstruktora.

Prowadził pionierskie prace badawcze i doświadczalne. W latach dwudziestych opracował pierwsze w Polsce wciągane podwozie.

Po wybuchu II wojny światowej wyemigrował na zachód. Walczył we Francji, Wielkiej Brytanii i USA, gdzie już pozostał, pracując jako konstruktor w zakładach Republic. Tam też zaprojektował m.in. wyrzutnik do bomb odłamkowych dla bombowców B-17, który potem z powodzeniem wykorzystywano.

Zmarł w Fort Laudertale na Florydzie, został pochowany w stanie New Jersey 

Zobacz samolot Lublin R-VIII:

Znaki drogowe | Karta rowerowa | Karta rowerowa - to proste | Wiersze miłosne | 1000 pytań | Naj naj naj