REKLAMY
puszczanie latawca

Najprostsze, najwcześniej wynalezione urządzenie latające bez napędu, cięższe od powietrza.

Głównym elementem latawca jest powierzchnia unosząca się dzięki oddziaływaniu wiatru, umocowana sznurem do punktu stałego lub ruchomego.

Prawdopodobnie zbudowanie latawca miało ścisły związek ze znajomością działania żagla i uwarunkowane było wykryciem zjawiska powstawania siły nośnej na płaskiej płytce, oraz zrozumieniem warunków równowagi sił podczas lotu.

Przypuszcza się, że latawce znane były już w V wieku p.n.e. a ich ojczyzną były Chiny, które wówczas miały już jedwab i papier. W Chinach wykorzystywano latawce jako atrakcje podczas uroczystości, oraz postrach na wrogów podczas bitew, dokonywano też na nich prób wzlotu - wedle starych zapisków chińskich, w roku 196 roku p.n.e. jeden z chińskich generałów wzniósł się w powietrze za pomocą wielkiego latawca.


REKLAMY

Inna legenda podaje, że generał Han Xin w czasie walki wypuścił latawiec, który poruszając się na wietrze wydawał przeraźliwe dźwięki. Spłoszony wróg uciekł z pola bitwy.
Starym zwyczajem jest przecinanie sznurków, na których latawce są uwięzione. Chińczycy wierzą, że odlatujący w nieznane latawiec zabiera ze sobą wszelkiego rodzaju nieszczęścia i zmartwienia.
latawiec w kształcie smokaNa wyspach Melanezji używano ich (i nadal się używa) do łowienia ryb: do latawca przywiązywano linkę z haczykiem. W Rzymie pojawił się latawiec zwany "draco" (tzn. smok), około 200 lat p.n.e., a w Arabii nieco wcześniej.

Ogromną popularność latawiec zdobył sobie w Tajlandii. Puszczanie latawców tak zajmowało tamtejszych urzędników, że nikt nie przejmował się rządzeniem krajem. Doszło do tego, że w XIV wieku wprowadzono formalny zakaz zabawy latawcami na terenie królewskiego pałacu!

latawiec smokW VIII wieku używano latawców do sygnalizacji. Średniowieczne latawce europejskie miały m.in. postać głowy smoka, za którą umieszczony był płócienny rękaw naśladujący tułów smoka.

Pierwsze wzmianki o latawcach w Europie pochodzą z 1405 roku, a pierwszy opis z 1558 roku - autorem był Giambattista della Porta.

W 1749 roku użyto po raz pierwszy latawca do pomiarów meteorologicznych.
W 1752 roku, Beniamin Franklin użył latawca z drutem do badania elektryczności atmosferycznej, oraz jako piorunochronu. Świadomy niebezpieczeństwa porażenia prądem, trzymał linkę latawca poprzez izolującą wstążkę.

Pierwszych prób wzlotu człowieka na dużym latawcu dokonał G. Pockock w 1825 roku. Pierwszy udany latawiec unoszący człowieka, zbudował Anglik B. Baden-Powell i wykonał na nim kilka wzlotów od 27 stycznia 1894 roku.

Przed I wojną światową w kilku armiach europejskich utworzono odziały obserwacyjne wyposażone w latawce unoszące obserwatora. W trakcie I wojny światowej Niemcy używali wielkich latawców skrzynkowych - tzn. o układzie dwupłatowym (pierwszy taki latawiec zbudował w 1893 roku Australijczyk L. Hargrave), do kierowania ogniem artylerii. Hargrave na banknocieTen typ latawca rozpowszechnił się w świecie i posłużył jako wzór konstruktorom pierwszych szybowców i samolotów.

Latawce budowano w ciągu wielu wieków. Główną ich odmianą był latawiec płaski, najczęściej o kształcie romboidu lub półkola połączonego z trójkątem, choć nie brakowało form kolistych, eliptycznych oraz naśladujących ryby, motyle itp. W Chinach rozwinęły się m.in. latawce wielosegmentowe o długości wynoszącej nawet wiele dziesiątków metrów. 
latawiec skrzynkowyW latach 1900 - 1914 latawce były używane zwykle do obserwacji, a w latach 1900 - 1945 także do pomiarów meteorologicznych, wznosząc się na wysokość do 6000 metrów.
Próbowano również używać latawca jako źródła napędu - w roku 1904, Anglik Cody pokonał kanał La Manche w łodzi holowanej właśnie przez latawiec. W 1999 roku grupa badaczy, wykorzystując moc latawca do ciągnięcia sanek, dotarła na Biegun Północny. Dzisiaj produkowane są latawce ciągnące, np. wózki po lądzie (bugging), serferów (kitesurfing, snowkite) czy też wózki na lodzie. Latawce tych typów są konstrukcyjnie zbliżone do paralotni o małej powierzchni.

różnorodne latawceZaawansowana technologia sprawiła, że dzisiejsze latawce bardzo różnią się nawet od swoich odpowiedników sprzed 10 - 20 lat. Szyje się je ze specjalnych tkanin poliestrowych, poliamidowych, powlekanych silikonem z delikatną siatką wewnątrz, która dodatkowo wzmacnia tkaninę, a ich kształty czy wykroje projektowane są na komputerze 


Ciekawostki:
 
Rekord świata w wysokości lotu latawca należy do USA i został ustanowiony w 1919 roku. Zestaw siedmiu latawców osiągnął wysokość 9740 metrów.
  Najdłuższy latawiec mierzył sobie aż 400 metrów i powiewał nad prowincją Jiangsu w Chinach.

Znaki drogowe | Karta rowerowa | Karta rowerowa - to proste | Wiersze miłosne | 1000 pytań | Naj naj naj